تعریف انواع موشن گرافیک
موشن گرافیک چیست؟
موشن گرافیک گونه ای از فیلم سازی است که برای تولید آن از گرافیک متحرک استفاده می شود. در این آثار دو هنر فیلم سازی و گرافیک با یکدیگر تلفیق شده و از قابلیت های هر دو جهت انتقال محتوا و پیام استفاده می شود. اگرچه گونه هایی از موشن گرافیک مثلا سایه بازی در هنرهای قدیم وجود داشته است اما این تکنیک عمدتا مدیون پدید آمدن نرم افزارهای رایانه ای و گسترش عرصه مالتی مدیا است.
موشن گرافیک ایزومتریک چیست
موشن گرافیک ایزومتریک به آنچه گفته می شود طرح ریزی ایزومتریک برای ایجاد نمای تصویری از یک جسم سه بعدی در دو بعد استفاده کند. … بنابراین موشن گرافیک ایزومتریک به تصویر ایزومتریک گفته می شود که از آن استفاده می کنیم تا توهم سه بعد را ایجاد کنیم حتی اگر این یک عنصر ۲ بعدی باشد
موشن گرافیک ۳ بعدی
در واقع موشن گرافی سه بعدی، خود را شبیه به دنیای سه بعدی ما میسازد، این یعنی اینکه برخلاف موشن گرافی دوبعدی که فقط طول و عرض اشیاء قابل مشاهده است، در موشن گرافی سه بعدی به اشیاء عمق نیز اضافه میشود که اضافه شدن این پارامتر، موشن گرافی را شبیه به دنیای واقعی جلوه میدهد.
افزودن عمق به موشن گرافی، ویژگیهایی مثل موقعیت، چرخش، پیچ و تابها و انحناء، مقیاس و نمای اشیاء را تغییر میدهد. به جز اینکه ویژگیهای یادشده در اشیاء تغییر میکنند، در موشن گرافی سه بعدی برای صحنه ها، زاویه دید و میزان نور و روشنایی نیز اهمیت مییابد.
استاپ موشن (Stop Motion)
در این تکنیک انیماتور از اشیای فیزیکی به عنوان کاراکتر های خود استفاده می کند؛ به این صورت که با جابه جایی آنها در هر فریم از آنها عکس برداری می کند و در نهایت از کنار هم قرار دادن این تصاویر، انیمیشن متحرک آنها را خلق می کند. انیمیشن هایی مانند شازده کوچولو (The little Prince) و عالیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland) از جمله انیمیشن های ساخته شده با تکنیک استاپ موشن هستند.روش های زیر را می توان در دسته ی انیمیشن های استاپ موشن قرار داد:
انیمیشن خمیری یا Claymation
در این تکنیک کاراکترها با خمیر طراحی می شوند و انیماتور با حرکت دادن فریم به فریم و عکس برداری از آنها به ساخت انیمیشن می پردازد. در این سبک انیماتور باید اصول نورپردازی و فیلم برداری را مانند فیلم برداری سینمایی رعایت کند. انیمیشن های بره ناقلا (Shaun the Sheep) و فرار مرغی (Chicken Run) در دسته ی استاپ موشن های خمیری به حساب می آیند.
انیمیشن عروسکی (Puppet animation)
در این انیمیشن از عروسک های دست ساز به عنوان کاراکترهای صحنه استفاده می شود. این عروسک ها دارای طناب های نگه دارنده یا آرماتور در بخش هایی از مفاصل شان هستند که عروسک گردان به وسیله آنها عروسک را به حرکت در می آورد و انیماتور از هر حرکت آنها به صورت مجزا عکس برداری می کند. با وجود آنکه این تکنیک نسبت به روش دیجیتالی بسیار زمانبر است اما همچنان به عنوان یکی از رایج ترین انیمیشن های ویژه ی کودکان طرفداران زیادی دارد. یکی از انیمیشن های استاپ موشن که با روش نمایش عروسکی ساخته شد، فیلم موزیکال و فانتزی “کابوس قبل از کریسمس” در سال ۱۹۹۳ است.
پیکسلیشن (Pixilation)
یکی از تکنیک های استاپ موشن است که در آن کاراکتر اصلی یا پرسوناژ یک بازیگر زنده است و انیماتور با عکس برداری از حرکات مختلف بازیگر فریم های مجزا از او میسازد و بدین ترتیب تصاویر متحرک بصورت منقطع نمایان می شوند.
کات اوت (Cut-out)
روش کات اوت در تکنیک استاپ موشن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع انیمیشن های کات اوت در این دسته بندی انیمیشن سیلوئت (Silhouette) یا سایه ای ست که در آن تمام پرسوناژها در مقابل نور و با دوربین رستروم (Rostrum) عکسبرداری می شوند و در نهایت تصویری که ساخته می شود ضد نور یا به شکل سیاه رخ است. در سال های اخیر از این روش برای ساخت فیلم های کامپیوتری دو بعدی و سه بعدی نیز استفاده می شود. در سبک سنتی سیلوئت ها به صورت تک رنگ با پشت زمینه خاکستری و کاراکترهای سیاه رنگ ساخته می شدند، اما در طول زمان انیماتورها به استفاده از رنگ ها برای پشت زمینه ی انیمیشن نیز روی آوردند. “داستان های شب” (Tales of the night) از Michel Ocelot و انیمیشن “اکتشافات رازآلود جغرافیایی جاسپر مورلو” (The Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello) که تلفیقی از کاراکترهای دو بعدی و پشت زمینه ی سه بعدی ست نمونه هایی از انیمیشن سایه ای هستند.
لوگو موشن فلت
این نوع لوگوموشن در محیطی دو بعدی و اغلب مینیمال تولید شده و با افکت های گرافیکی و کارتونی جذاب، هویت نام و برند تجاری را به مخاطب نمایش می دهد.
لوگو موشن سه بعدی
تبدیل لوگو به یک المان سه بعدی و ترکیب آن با محیطی سه بعدی و همچنین افزودن حرکات دوربین در قالب لوگو موشن سه بعدی، انجام می شود که درنتیجه حال و هوایی حرفه ای و رسمی به تبلیغات برند می دهد.
تیتراژ
تیتراژ واژه فرانسوی و فرم نمایشی – تجسمی است که در آغاز و پایان فیلمها قرار میگیرد. حضور ۳ عنصر گرافیک، حرکت و صدا. با محوریت موضوع خاص برای تیتراژ لازم و ضروری است. حرکت و صدا به جنبههای نمایشی تیتراژ مربوط میشود و طراحی گرافیک، شرط لازم تجسمی بودن آن.
بنر متحرک
اگر بخواهیم تعریف مختصری از بنرهای متحرک داشته باشیم میتوانیم بگوییم که بنرها همان موشنهای بیصدا هستند. در این حالت نه تنها کاربردی تبلیغاتی دارند بلکه برای امور دیگر هم مورد استفاده قرار میگیرند. بنرهای متحرک تبلیغاتی به خاطر پیشوند فایل آنها، گیف نامیده میشوند.
طراحی کاراکتر چیست؟
ایده طراحی کاراکتر این است ,یک شیرجه خلاقانه هنری بزنید ، و از آن بهترین طراحی را که با توصیف شخصیت ها مطابقت دارد بیرون بکشید.مشاهده یک اثر طراح کاراکتر واقعاً جادویی است و می توان فهمید که چرا هنرمندان عاشق این نوع طراحی هستند.طراحی کاراکتر شخصیت حتی برای پروژه های شخصی نیز بسیار جالب است.