تکنیک های انیمیشن سازی (۲)

انیمیشن دو بعدی دیجیتال (Digital 2D Animation)

یکی دیگر از تکنیک های انیمیشن سازی، تولید انیمیشن به روش دو بعدی دیجیتال است. در این تکنیک انیماتور ها از بیت مپ و وکتورهای گرافیکی

برای خلق و ویرایش تصاویر انیمیشنی استفاده می کنند. آنها به کمک نرم افزارهایی مثل افترافکت (After Effects) و

فلش (Adobe Flash) فریم های کلیدی متعددی را طراحی و این کلیدها را به دلخواه تغییر می دهند تا حرکت نهایی مورد نظرشان را پدید آورند

. همچنین آنها می توانند تعداد فریم ها را بسته به نوع داستان و زمان انیمیشن خود به صورت دیجیتالی محدود کنند

تا روند ساخت مقرون به صرفه و سریع تر باشد. در تکنولوژی دیجیتالی طرح ها و پس زمینه به صورت کامپیوتری رنگ آمیزی و ساخته می شود و در نهایت بر روی کار قرار می گیرد.

ین روش شامل تکنیک های زیرشاخه ی زیر می شود:

۱. کات اوت (Cut-out)

کاربرد این روش در انیمیشن سازی دو بعدی به این شکل است که انیماتور با استفاده از مقوا، پارچه، تصویری از روزنامه و

یا هر وسیله دیگر کاراکتر خود را می سازد و از آن در فریم های مختلف فیلم برداری میکند و برای تکمیل فرایند به برنامه انیمیشنی خود انتقال می دهد.

از نمونه انیمیشن های ساخته شده با این تکنیک میتوان به انیمیشن لی لی حوضک توسط وجیه الله فرد مقدم و انیمیشن ژاپنی نون ابری (Cloud Bread) اشاره کرد.

۲٫روتوسکوپی (Rotoscopy)

در این تکنیک انیماتور از بازیگرهای زنده برای انیمیشن خود استفاده میکند؛ به طوریکه از او در موقعیت های مختلف فیلم برداری

و سپس تصاویر حاصل را بر روی صفحه ی کار خود به شکل دستی دوباره ترسیم میکند و به عبارتی هر یک از فریم ها را جداگانه می سازد.

ازین روش به عنوان مکمل میتوان در کنار تکنیک های اصلی استفاده کرد. ارباب حلقه ها، آناستازیا، زندگی بیداری و … برخی از آثار تولید شده با این تکنیک هستند.

۳٫فلیپ بوک (Flipbook)

حتما تا به حال در دوران کودکی یا مدرسه گوشه ی دفتر یا کتابهایتان چنین نقاشی متحرکی ساخته اید.

فلیپ بوک سبکی قدیمی از انیمیشن است که در آن بر روی هر یک از برگ های یک دفترچه، قسمتی از یک داستان را نقاشی می کشند

و در نهایت با ورق زدن سریع آن ها تصاویری متحرک که روایتگر یک داستان هستند به دست می آید.

انیمیشن سه بعدی دیجیتال (Digital 3D Animation)

با پیشرفت تکنولوژی و پدیدار شدن تکنیک انیمیشن سازی سه بعدی، شخصیت های خیالی دوبعدی فرصتی برای واقعی تر شدن پیدا کردند؛

چرا که حالا در پلتفرمی سه بعدی، با عمق بالا و زاویه دید های متعدد قابلیت نمایش دارند. در این تکنیک انیمیت کردن در مراحل پیچیده تر

و بیشتری نسبت به روش های قبل انجام میگیرد که در نگاه کلی میتوان به بعضی از این مراحل از جمله بافت گذاری،

ریگ کردن کاراکتر و صحنه، نورپردازی، تنظیم موقعیت دوربین و زاویه دید اشاره کرد. البته که در نتیجه ی چنین فرایندی

روایتی بسیار چشمگیر و واقع گرایانه خلق خواهد شد. نرم افزارهای پیشرفته ای

همچون مایا (Maya)، افترافکت، تری دی مکس (۳D Max) و … در تولید این سبک مورد استفاده قرار می گیرند.

نمونه های فراوانی از این سبک انیمیشن وجود دارد که مسلما همه ی ما با آنها آشنایی داریم؛

داستان اسباب بازی ها، آپ، در جستجوی نمو و بسیاری انیمیشن های فوق العاده ی دیگر که توسط بهترین انیماتورهای جهان با این تکنولوژی ساخته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *