تکنینک های انیمیشن سازی (۳)
استریوسکوپ (Stereoscope)
یکی از موارد مورد استفاده در انیمیشن سه بعدی، تکنولوژی استریوسکوپ است که با ایجاد اختلاف زاویه دید در چشم ها
و توهم بصری، تصاویر یک محیط مجازی به صورت سه بعدی مشاهده می شوند. در ساخت انیمیشن های سه بعدی دیجیتال میتوان
از این روش استفاده کرد تا خروجی کار از ماهیت نمایش سه بعدی برخوردار باشد.
استاپ موشن (Stop Motion)
در این تکنیک انیماتور از اشیای فیزیکی به عنوان کاراکتر های خود استفاده می کند؛ به این صورت که با جابه جایی آنها در هر فریم
از آنها عکس برداری می کند و در نهایت از کنار هم قرار دادن این تصاویر، انیمیشن متحرک آنها را خلق می کند.
انیمیشن هایی مانند شازده کوچولو (The little Prince) و عالیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland) از جمله انیمیشن های ساخته شده
با تکنیک استاپ موشن هستند.روش های زیر را می توان در دسته ی انیمیشن های استاپ موشن قرار داد:
انیمیشن خمیری یا Claymation
در این تکنیک کاراکترها با خمیر طراحی می شوند و انیماتور با حرکت دادن فریم به فریم و عکس برداری از آنها به ساخت انیمیشن می پردازد.
در این سبک انیماتور باید اصول نورپردازی و فیلم برداری را مانند فیلم برداری سینمایی رعایت کند.
انیمیشن های بره ناقلا (Shaun the Sheep) و فرار مرغی (Chicken Run) در دسته ی استاپ موشن های خمیری به حساب می آیند.
انیمیشن عروسکی (Puppet animation)
در این انیمیشن از عروسک های دست ساز به عنوان کاراکترهای صحنه استفاده می شود.
این عروسک ها دارای طناب های نگه دارنده یا آرماتور در بخش هایی از مفاصل شان هستند که عروسک گردان
به وسیله آنها عروسک را به حرکت در می آورد و انیماتور از هر حرکت آنها به صورت مجزا عکس برداری می کند.
با وجود آنکه این تکنیک نسبت به روش دیجیتالی بسیار زمانبر است اما همچنان به عنوان یکی از رایج ترین انیمیشن های ویژه ی کودکان طرفداران زیادی دارد.
یکی از انیمیشن های استاپ موشن که با روش نمایش عروسکی ساخته شد، فیلم موزیکال و فانتزی “کابوس قبل از کریسمس” در سال ۱۹۹۳ است.
پیکسلیشن (Pixilation)
یکی از تکنیک های استاپ موشن است که در آن کاراکتر اصلی یا پرسوناژ یک بازیگر زنده است
و انیماتور با عکس برداری از حرکات مختلف بازیگر فریم های مجزا از او میسازد و بدین ترتیب تصاویر متحرک بصورت منقطع نمایان می شوند.
کات اوت (Cut-out)
روش کات اوت در تکنیک استاپ موشن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع انیمیشن های
کات اوت در این دسته بندی انیمیشن سیلوئت (Silhouette) یا سایه ای ست که در آن تمام پرسوناژها
در مقابل نور و با دوربین رستروم (Rostrum) عکس برداری می شوند و در نهایت تصویری که ساخته می شود
ضد نور یا به شکل سیاه رخ است. در سال های اخیر از این روش برای ساخت فیلم های کامپوتری دو بعدی و سه بعدی نیز استفاده می شود.
در سبک سنتی سیلوئت ها به صورت تک رنگ با پشت زمینه خاکستری و کاراکترهای سیاه رنگ ساخته می شدند،
اما در طول زمان انیماتورها به استفاده از رنگ ها برای پشت زمینه ی انیمیشن نیز روی آوردند.
“داستان های شب” (Tales of the night) از Michel Ocelot و انیمیشن
“اکتشافات رمزآلود جغرافیایی جسپر مورلو” (The Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello) که تلفیقی از
کاراکترهای دو بعدی و پشت زمینه ی سه بعدی ست نمونه هایی از انیمیشن سایه ای هستند.